На Закарпатті планують знищити частину пралісів заради будівництва дороги для вітряків

У Карпатах можуть знищити частину пралісів заради будівництва лісової автодороги, в тому числі для майбутніх вітропарків. Рубки можуть розпочатись будь-якої миті, адже відповідні лісорубні квитки в межах пралісу та його буферної зони вже виписані.

У березні 2025 року ДП “Ліси України” оголосило тендер, згідно з яким дорога має пройти в межах лісництв філії “Ужгородське лісове господарство”, а саме через квартали 1-3 лісництва “Шипот” та квартал 29 Лютянського лісництва. Частина цих територій є пралісом та його охоронною зоною, тому прокладання дороги й супровідні рубки є незаконними і загрожують унікальним природним екосистемам України.

Відповідно до офіційного висновку ДП “Перечинське лісове господарство”, виділ 1 кварталу 3 лісництва “Шипот” належить до пралісів, а виділ 2 до його охоронної зони (території навколо виділених пралісів). Окрім того, ці виділи входять до складу проєктованої пралісової пам’ятки природи “Праліси лісництва Шипот”, та її охоронної зони відповідно. Однак всупереч цьому, у реєстрі лісорубних квитків виявлено вже видані лісорубні квитки на ці ділянки. У межах пралісу та його буферної зони виписані лісорубні квитки №20250219-000092 та №20250219-000122 на рубки, пов’язані з новим будівництвом, реконструкцією, капітальним ремонтом доріг на лісових ділянках та догляд за ними. Хоч станом на 05.04.2025 рубка цих ділянок ще не почалась, вона може стартувати будь-якої миті.

Рубка у кварталі 2 лісництва “Шипот” для будівництва лісової автодороги. Фото: Олена Мудра

Видача лісорубного квитка грубо порушує чинне законодавство України, адже праліси, квазіпраліси та природні ліси є національною природною спадщиною України відповідно до ст. 391 Лісового Кодексу України. Будь-яке втручання, включно з усіма видами рубок, будівництвом та прокладанням шляхів, випасанням худоби, промисловою заготівлею недеревинних лісових продуктів, проїзд транспортних засобів (крім доріг загального користування та служби лісової охорони) є забороненим і  незаконним. 

Окрім того, вирубка лісу та будівництво дороги в цій зоні порушує міжнародні зобов’язання України, зокрема Бернську конвенцію та Рамкову конвенцію про охорону та сталий розвиток Карпат. Також охорона та збереження пралісів є вкрай важливим  в контексті запровадження в Україні вимог Регламенту ЄС щодо знеліснення та деградації лісів (EUDR) — резолюції ЄС, яка категорично забороняє будь-які дії в лісах такого типу.

Праліси Карпат — найстаріші лісові екосистеми України, які формувалися століттями й не зазнали людського впливу, відтворити їх у сучасних умовах просто неможливо. Праліси та недоторкані ліси становлять 1/3 від усіх лісів планети. У Центральній та Східній Європі залишилось менш як 320 тисяч гектарів таких лісів, 100 тисяч з яких, за оцінкою WWF — знаходяться в Україні. Це робить нашу країну унікальним європейським центром дикої природи та недоторканості. Рубки у пралісах призведуть до знищення цих цінних екосистем, фрагментації лісів, збільшення ерозії ґрунтів та порушення гідрологічного режиму.

WWF-Україна вимагає від ДП “Ліси України”, Державне агентство лісових ресурсів, Міністерство охорони природи та природних ресурсів України скасувати лісорубні квитки та не допустити протиправного знищення найцінніших лісів України.

Схожі новини